15/5/09

LA OLA

LA OLA

La Ola… quin “peliculón”. M’ha agradat molt i m’ha fet pensar i opinar moltíssim.
He pogut veure la pedagogia des d’un altre punt de vista del qual no en tenia encara coneixement o no en pensava.
El tema principal parteix de la pregunta que es formulen els alumnes: “com és possible que el poble alemany al·legui ignorància a la derrota del poble jueu?”
És aquí on el professor s’inspira i decideix posar a prova als seus alumnes.
Els proposa un nou règim d’extrema disciplina i els hi fa la pregunta: “creieu que és impossible que una altra dictadura torni es torni a implantar a Alemanya?”
El resultat el sorprèn al veure que la classe actua com a tal i que poc a poc se li està escapant de les mans, fins decidir aturar l’experiment abans que sigui massa tard... però ja ho és. Intenta finalitzar l’experiment posant a prova els seus límits i descobreix que cada cop van més enllà i que s’estan tornant tots uns dictadors. Els alumnes es mostren defraudats i pensen que se’ls ha mentit. Un dels presents no pot controlar la situació i amenaça la classe amb una pistola... la cosa no acaba bé...
És això el què el professor volia? O no s’esperava aquesta actitud de part dels seus alumnes?
Personalment veig l’experiment prou real i bastant encertat, però per altra banda crec que és massa arriscat ja que estem tractant amb una mostra massa manipulada de la qual podem extreure resultats negatius. Potser el professor hauria d’haver controlat una mica més la situació abans d’arribar tant lluny, doncs no són més que joves que encara no tenen una visió fixa ni una gran capacitat de reacció. Tot i així continuo dient que la idea m’agrada, sempre i quan estigui ben estudiada prèviament.
Aparentment podem pensar en una pedagogia autoritària, però no és aquest el tema central del drama.
Què entendríem per Educació autoritària o Pedagogia autoritària?
La educación que llamamos "autoritaria" o "heterónoma" traza una frontera infranqueable entre el educador y el educando, al poner todo el peso del acto educativo sobre el primero: el educador es el que sabe y el que establece las normas una vez que ha dilucidado con qué fines y con qué métodos ejerce su función. El educando queda reducido a receptor pasivo de la acción educativa. Los contenidos educativos, así como los métodos y técnicas al educando le vienen impuestos desde fuera. Dentro de este modelo hay que incluir, desde las formas tradicionales de educación religiosa a la educación positivista, abierta a la pedagogía experimental: la psicología y la sociología se revelan a este respecto ciencias que aportan conocimientos útiles para mejorar las técnicas pedagógicas. En este apartado a menudo encontramos una simbiosis muy característica de posiciones conservadoras, tanto en los ideales que se transmiten como en los valores sociales que se defienden, con un afán de fundamentar la pedagogía, y sobre todo la didáctica, en un saber científico experimental. El representante cabal de la pedagogía heterónoma, en virtud sobre todo de haber sido el primero en formularla de manera sistemática, como bien saben los lectores, es Johann Friedrich Herbart.
Lo más fácil sería contraponer a esta pedagogía "autoritaria", o "heterónoma", hecha desde arriba, que recurre a la disciplina como técnica didáctica, una "antiautoritaria autoritaria", que subraya la libertad del individuo y que, por tanto, coloca al educando en el centro del proceso educativo y rechaza los métodos impuestos desde fuera, a los que tilda de autoritarios. Al hacer hincapié en la idea de la libertad como constitutiva de lo humano, de cada individuo en particular, y de la sociedad en su totalidad, que se concibe como convivencia en libertad, estamos aludiendo a una pedagogía que se reconoce en Locke y Rousseau y que podría caracterizarse por una buena cantidad de rasgos comunes.

Bibliografia: ESTUDIOS. filosofía-historia-letrasVerano-Otoño 1996
Educación autoritaria, liberal y democrática

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